فهرست مطالب

هنر و طراحی پشت پرده مجسمه آزادی

مجسمه آزادی آمریکا که نام رسمی آن (آزادی روشنگری جهان) است در سال 1886 میلادی توسط امپراطوری فرانسه به ایالات متحده آمریکا هدیه داده شد. اگر قرار باشد در هر کشور یک اثر را به عنوان نماد انتخاب کنیم، در آمریکا مجسمه آزادی انتخاب می‌شود. این مجسمه غول‌پیکر یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری نیویورک است که سالانه 40 ملیون بازدید‌کننده دارد. مجسمه آزادی محصول مشترک فرانسه و آمریکا است. جهانیان مجسمه آزادی را با شروع دموکراسی در آمریکا گرامی می‌دارند. مجسمه آزادی آمریکا یکی از نمادهای معروف جهان است. این نماد آزادی و دموکراسی در سرتاسر دنیا شناخته شده و مورد احترام قرار گرفته است. در این مقاله به بررسی تاریخچه، معنا، و اهمیت مجسمه آزادی در فرهنگ و تاریخ آمریکا و جهان پرداخته می‌شود. مجسمه آزادی نماد آزادی و استقلال است. این مجسمه یک خانم جوان را نمایان می‌کند که دست راستش بالای سرش را به بالا برده و در دست چپش مشعلی دارد که نور آزادی را نمایان می‌کند. این نمادگذاری به معنای آزادی از ستم و استبداد و امکان دستیابی به آرمان‌های انسانی است.

مجسمه آزادی کجاست؟

این مجسمه در جزیره‌ای به نام آزادی در شهر نیویورک قرار گرفته است، که نام قدیمی از جزیره بودلو (Bodloe) بوده است که به دلیل شهرت این مجسمه به آزادی نام جزیره نیز به آزادی تغییر یافته است.

ابعاد مجسمه آزادی و مسیر رسیدن به آن

این مجسمه ارتفاعی حدود 46 متر دارد که با وزن 255 تن روی پایه‌ای قرار گرفته است که برای رسیدن به آن به کمک آسانسور باید تا انتهای پایه بروید. بعد از آن می‌توانید از مسیر پلکان مارپیچ تا تاج رفته و از ارتفاعی بالغ بر 90 متر نیویورک و شهر منهتن را ببینید. مجسمه آزادی در سال 1924 در لیست میراث ملی آمریکا و در سال 1984 در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

نکات جالب درباره مجسمه آزادی

  • به دلیل کمبود بودجه طراحی و ساخت مجسمه آزادی بیش از 10 سال زمان برد.
  • دفتری که مهاجران در ورود به آمریکا به آن مراجعه می‌کردند در جزیره‌ای نزدیک جزیره آزادی بود. مهاجران با دیدن مجسمه آزادی نیویورک متوجه می‌شدند که به سلامت به آمریکا رسیدند به همین دلیل مجسمه آزادی حس متفاوتی به بازدید کنندگان القا می‌کند.
  • مجسمه آزادی در سال 1984 تا 1986 به دستور رئیس جمهور وقت آمریکا (رونالد ریگان) برای بازسازی بسته شد و  آمریکا و فرانسه مشترکا اقدام به بازسازی این ابرمجسمه کردند.
  • بعد از حملات تروریستی 11 سپتامبر، جزیره آزادی به مدت 100 روز بسته شد و بعد از 100 روز رفت و آمد به جزیره مجاز اعلام شد با این حال بازدید از مجسمه آزادی تا سال 2004 ممنوع بود.
  • مشعل موجود در مجسمه از جنس طلای 24 عیار است که نمونه اصلی آن هم‌اکنون در موزه جزیره آزادی قرار دارد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x