مجسمه علی و نینو جادوی وصال در باتومی

تندیس جادوی وصال

تندیسی که به جادوی وصال شهره است و قلب مخاطبانش را به تپش می اندازد !

هنگام قدم زدن در کنار بلوار ساحلی باتومی،محال است که مجسمه علی و نینو توجه شما را جلب نکند . این مجسمه هفت متری  یکی از جاذبه‌های مهم پایتخت آجارا[بخشی خود مختار از گرجستان ] است. این اثر هنری نه تنها از نظر زیبایی شگفت‌انگیز است. بلکه  این مجسمه مفاهیم عمیقی را به تصویر میکشد که هر کسی باید به آن بیاندیشد .  این تندیس از دو جسم تشکیل شده است  یک مرد و یک زن که به مرور زمان به یکدیگر نزدیک می‌شوند و نمایی از جنبش و آمیزشی ابدی و جاودانه را به تصویر میکشند . همه چرخه حرکت تنها ده دقیقه طول می‌کشد و این مجسمه را واقعاً منحصر به فرد می‌سازد. و هنگامی که شب فرامی‌رسد، با نور پردازی ای خیره کنند ظاهری جادویی و چشم نواز پیدا میکند . 

به طوری که هنگام وصل به رنگ های قرمز و گرم درمی آید به گاه جدایی به رنگ های  آبی و سرد .!

یکی از ویژگی های مجسمه علی و نینو این است که دست ندارد و این تصمیم توسط طراح بنای یادبود، تمارا کوسیتادزه،گرفته شده.

برای  تشدید تجسم وصال و جدایی که این هنرمند در این اثر هنری بر آن تاکید دارد . نبود دست‌ها در این مجسمه همچنین توسط برخی به عنوان نمادی است که عشق همیشه ممکن است کامل و بی‌نقص نباشد و حتی در قوی‌ترین روابط نیز ممکن است مشکلات و اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد.

داستان علی و نینو

بعید است داستان علی و نینو را شنیده باشید پس با ما همراه باشید تا از راز  این عشق غم انگیز  پرده برداریم 

«علی و نینو» یک رمان جذاب است که در قفقاز جنوبی اتفاق می‌افتد و دربارهٔ عشق ممنوعهٔ بین علی خان شیروان‌شیر، مسلمان، و پرنسس نینو کیپیانی، مسیحی از گرجستان، روایت می‌شود. این داستان در پس کوچه های  محلات  قدیم باکو شکل می‌گیرد، جایی که عشق آنها با هنجارهای اجتماعی مواجه می‌شود. این عشق نافرجام  به پیچیدگی‌های رابطه بین اسلام و مسیحیت و قدرت شکست‌ناپذیر عشق می‌پردازد. علی و نینو برسختی های  جنگ چیره میشوند و عشقی را می‌یابند که مرز نمی‌شناسد.

از مجسمه های رو میزی ما دیدن کنید

این کتاب به نام مستعار قربان سعید در سال  هزار و سیصد شانزده خورشیدی [1937] نوشته شده است. نویسنده کتاب هنوز م  ناشناس است اما بیشتر محققان آن را به لِو نوسیمباوم یک  یهودی اهل باکو نسبت می‌دهند. این کتاب به زبان آلمانی نوشته و در اروپا منتشر شده است. با این حال، این امر مانع از آن نمی‌شود که  ما این رمان کلاسیک را  جزئی از ادبیات آران [آذربایجان] به شمار نیاوریم 

این رمان به بیش از سی زبان ترجمه شده و در سطح جهانی به فروش خوبی دست پیدا کرده . داستان عشق بین علی، جوان آذربایجانی، و نینو، دختری از ساکارتورلو (Sakartvelo) است  یکی ترسا و دیگری مسلمان ،داستانی که قلوب بسیاری را در جهان تحت تاثیر قرار داده . در سال ۲۰۱۵  از این کتاب یک فیلم ساخته شده و در سال ۲۰۱۶ نمایشی در تئاتر درام روسی در پایتخت آذربایجان به روی صحنه رفته است . 

علی  جوانکی است هجده ساله که در مدرسه ای روسی در س میخواند و شیدای دختری هجده ساله به نام نینو است علی که بین دو راهی سنت های اسلامی و عشق اش نینو که یک دختر مسیحی است وسبک زندگی غربی دارد گرفتار شده است . 

و در این کشمکش عاشقانه  و اندوهبار با چالش هایی نظیر  مخالفت  خانواده  اختلاف شدید فرهنگی جنگ جهانی اول فرار به تهران جنگ با شوروی  را تجربه میکند .

 

تاریخ مجسمه

این اثر شگفت‌انگیز توسط مجسمه‌ساز تمارا کوسیتادزه خلق شده است. طراح این تندیس جذاب اهل تفلیس ولی در  ایالات متحده ساکن است . او به خاطر مجسمه‌های متحرک خود شناخته شده است که حرکت می‌کنند و به یکدیگر تنیده  می‌شوند و حس پویایی و حرکت را ایجاد می‌کنند. ، از جمله آثار دیگر او «مدوزا» و «چرخ زندگی»، نیز مورد تحسین و قرار گرفته‌اند. اما «علی و نینو»  شاهکار و مکتب هنری خاص او به شمار میرود . 

  در ابتدا این اثر هنری «مرد و زن» نامیده می‌شد، اما سپس به نام‌های شخصیت‌های اصلی این داستان عاشقانه مشهور نام‌گذاری شد.

این مجسمه در سال 2007 طراحی و در سال 2010 نصب گردیده است

 مجسمه به تأیید کارشناسان هنری در نمایشگاه ونیز رسید و در فهرست جاذبه‌های گردشگری جذاب قرار گرفت. مدل این بنای  پویا بارها در گالری‌های اروپا و ایالات متحده به نمایش درآمد و به شهرت جهانی رسید . و در باتومی به ویژه برای مهمانان خود نمایی میکند

 مجسمه های پارامتریک  مثلث دکور با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *